Voltige – de sport

Voltige is een paardensport met het doel kinderen het paard te laten ervaren door zich in allerlei houdingen te laten aanpassen aan het paard. Hierdoor kan voltige een goede basis zijn voor het paardrijden en kan het goede ruiters verrijken.

De oefeningen worden niet alleen met het paard gemaakt, maar ook met andere kinderen. Dat maakt voltige een unieke teamsport.

Voltige is een nationale en internationale discipline binnen de paardensport en kent derhalve ook regels waaraan de voltigeurs en de trainers zich aan moeten houden. Dat geldt niet alleen op wedstrijden, maar ook ‘ thuis’ tijdens de trainingen moet iedereen zich hieraan houden. De regels zijn dan ook gericht op het beoefenen van een veilige sport voor mens en dier.

De les begint altijd met een goede warming-up voor zowel het paard als de voltigeurs.
Hierbij wordt muziek gebruikt om lekker op te bewegen. De warming-up richt zich op conditie, kracht en lenigheid.
Op een oefenpaard of voltigebok worden vooral technieken aangeleerd en vrije oefeningen uitgedacht. Op het paard worden altijd eerst de verplichte basisoefeningen in stap geoefend, waarna in de galop de moeilijkheidsgraad langzaam wordt opgevoerd.
Daarna worden vrije oefeningen gedaan in stap en eveneens met een rustige opbouw van moeilijkheid in galop.

Na afloop van de les wordt het paard beloond, verzorgd en terug naar zijn stal gebracht.

Lees hier over voltige bij Voltige Vereniging Krimpenerwaard.